Skrivet av: Abdul Samad | januari 4, 2010

Jag vill vara en hängiven slav till Allah

jag hittade denna fråga Från islamqa som jag bara måste dela och jag ber till Allah att göra det till nytta för alla bröder och systrar. detta är vad varje muslim bör vilja annars e det något fel på din iman och du bör vara orolig. ama ba3d.

Jag vill vara en hängiven slav för Allah
Min fråga är kort. Jag vill komma in i Paradiset, jag vill sträva efter att kontrollera mig själv (min nafs), jag vill kyssa min mors hand varje dag, jag vill hålla mig borta från nycker och begär och från Shaytaan, jag vill att Allah kallar mig en av Hans ägnade  slav på uppståndelsens dag, i sha Allah, jag vill älska mina bröder, och jag vill att min iman(tro) skall fortsätta att ökar. Vad ska jag göra?.

Prisad vare Allah.

Vi ber Allah att göra dig orubbliga i att ansluta dig till sanningen, och att göra så dina önskningar gå i uppfyllelse, och göra dig en av dem som vänder sig till honom och som känner till sanningen, försvara det och ansluta sig till islam.

De saker du nämner i din fråga tyder på att du har en sund och ren natur, och en stor önskan att uträtta stora saker och att ge alla sina rättigheter. Dessa är stora förhoppningar som kan uppnås genom tro, eftersom det berättas att Sufyaan al-Thawri säger: Tron är inte önskar eller svepskäl, utan det är vad som lägger sig i hjärtat och visas  samband med verksamheten. ”Så vi kommer att diskutera frågan av tro och hur viktigt det är att bli en hängiven slav, behaglig och hedra sina föräldrar och uppnå seger Paradise.

Den som försöker uppnå stora saker måste stanna uppe på natten (i dyrkan).

Därför al-Fudayl sa: ”Du hjärtan kan aldrig smaka trons sötma tills de fly världsliga nöjen.” Och han sade: ”Om du inte kan be qiyaam på natten och fasta under dagen, då vet att du saknar.”

De uppriktigt troende har ett hjärta som en brinnande kol, varför det var berättad av al-Haakim i hans Mustadrak och al-Tabaraani i hans Mu’jam med en saheeh isnaad att Profeten (frid och välsignelser vare över honom) sa, ”tron slits ut i ditt hjärta som kläder slits ut, så be Allah att förnya tron i era hjärtan.”

Den troendes hjärta kan ibland känna sig överväldigad av moln av synd. Detta var porträtteras oss av Profeten (frid och välsignelser vare över honom) när han sade: ”Det finns inget hjärta som inte har moln som molnen som täcker månen. När molnet täcker det, är det mörkt, och när molnet flyttar bort den lyser. ”Berättad av al-Tabaraani i al-Awsat, och klassas som Saheeh av al-Albaani. Så den troendes hjärta är ibland täckt av ett moln och dess ljus är dold, och det är fortfarande mörkt och ensam, men om han strävar efter att öka sina lager av tro och söker hjälp av Allah, som moln går bort och ljuset i sitt hjärta börjar lysa på nytt. Därmed en av Salaf sade: ”Det är en del av en persons smarthet till dubble kolla sin tro och bli medveten om vad som påverkar den.” Det är också en del av en persons smarthet ”att han inser hur Shaytaan viskar till honom.”

Så han måste komma tillbaka till tron. Om du kommer tillbaka till tro och göra som den kräver, kommer du att få vad du vill. Vi kommer att berätta om en grundläggande princip som låter dig veta när tron är närvarande och när det inte är. Imam Ibn al-Jawzi sade: ”O du som vände dig bort, O ni som är berövade tillgodose dina nära och kära, om du vill veta hur man står inför konungen, sedan titta på hur du spenderar din tid och vilket arbete Du tilldelas göra. Hur många människor står vid dörren av kungen, men ingen kommer in utom en som han bryr sig om. Inte varje hjärta är lämpligt att närmasig , inte varje hjärtat kan fyllas med kärlek, inte varje vind är som morgonvinden.

Om en person vill veta hur han står inför Gud och hur han förhåller sig till Hans befallningar och förbud, låt honom titta på sig själv och se vad han är upptagen med. Om han är upptagen med Da’wah och med rädda människor från branden, strävar efter att nå paradiset, hjälpa de svaga och behövande, hedra sina föräldrar, låt honom då glädjas åt det faktum att han är nära kungarnas kung, för Allah hjälper inte någon att göra bra, utom de som Han älskar.

Men om han inte har något intresse Da’wah, ogillar daa’iyahs och inte gör bra saker, om han är upptagen av denna värld och dess vinster, och med skvaller och ställa alltför många frågor, även om de inte gör så mycket eller efter hans nycker och begär, låt han få veta att han är långt ifrån Allah och har förlorat den som kommer att föra honom närmare paradiset, eftersom Allah säger i sin heliga bok (tolkning av betydelsen):


Om någon [enbart] står efter det jordiska livets förgängliga goda, låter Vi honom genast njuta av detta – [Vi ger] vad Vi vill, åt den Vi vill – men därefter låter Vi honom, förhatlig och utstött, brinna i helvetets [ugn].

Men den som har det eviga livet för ögonen och som riktar hela sin strävan mot detta [mål] och som har trons [visshet], sådana [som han skall se] sin strävan uppskattad [till dess fulla värde].

surah 17 israa verse 18-19

Min bror, om du vill ha en hög ställning i alla slags goda gärningar, att vara en hängiven slav av Allah och att hedra dina föräldrar, och du söker Paradise, då måste man göra följande:

1 – Du måste återuppliva tron i ditt hjärta. Tron är det som kommer attgöra muslimen får allt han söker i denna världen och i Livet. Tron är nyckeln till all godhet och låser dörren till allt ont. Medel för att återuppliva och stärka tron på ens hjärta är många och varierande, bland annat gör en massa handlingar av dyrkan och goda gärningar.

2 – Du måste vända dig till din Herre uppriktigt, som det står i rapporten: ”Om min slav vänder mig inåt och utåt, ska jag vända hjärtan mina slavar till honom med kärlek och barmhärtighet.”

Allah har gjort dyrkan slutmålet och upphöjda syfte man:

”Jag har skapat de osynliga väsendena och människorna enbart för att de skall [känna Mig och] dyrka Mig”

[al-Dhaariyaat 51:56 – tolkning av innebörden)]

3 – Du bör alltid ställa in siktet på de högsta grad, och gör ditt mål i livet att få nöjet av Allah, och sträva att uppnå seger i paradiset, eller för att uppnå högsta Firdaws. Du bör sträva efter så hårt du kan för att uppnå dessa höga mål.

4 – Du borde följa exemplet i historiska muslimska siffror som Sahaabah, Taabi’een och rättfärdig förfäder (Salaf).

5 – Du bör göra det bästa av varje minut, varje stund och varje hjärtslag att använda den på ett sådant sätt att öka din tro.

6 – Du bör försöka att ha en omkrets  med rättfärdiga människor, eftersom Allahs sändebud (fred och välsignelser vare över honom) sa, ”En man kommer att följa den religion hans nära vän, så låt var och en av er tittar på vem Han tar sig an. ”berättad av Abu Dawood och al-Tirmidhi med en hasan isnaad. Goda vänner är en av de bästa sätten att hjälpa dig att lyda Allah och att undvika synd och fel.

7 -att gör en massa goda gärningar kommer ge dig lycka i denna värld och i nästa Livet.

8 – att be qiyaam al-Layl gör du’aa ”under tiden strax före gryningen. Fötterna av Allahs budbärare (fred och välsignelser vare över honom) brukade svullna på grund av sin önskan att vara en tacksam slav, trots att Allah hade förlåtit hans tidigare och framtida synder.

9 – framhärda i att läsa en del av Koranen dagligen, och andra dhikr som hjälper dig att tänka och fundera över betydelser av Koranen.

10 – Insatser för att sprida budskapet och göra Da’wah till förmån för Allah, och arbetar för islam så mycket som möjligt.

Om du vill nå status som en ägnad slav som du längtar efter gör då  som Allah befallt hans profet (frid och välsignelser vare över honom):

”Säg: ”Min bön och all min andakt, mitt liv och min död tillhör Gud, världarnas Herre,”
[al-An’aam 6:162]

Att vara en hängiven slav till Allah betyder att förklara  hängivenheten och att tillhör  Herren, som endast kan uppnås genom att tillämpa denna aayah, så att vi är för Allah, Herren över värdarna, i alla våra angelägenheter.


Att vara en hängiven slav av Allah kan endast uppfyllas fullt ut på detta sätt, det kan bara uppnås genom att dyrka Allah i ordets fulla bemärkelse, vilket innebär att vi ger vårt liv och döende, och alla våra rörelser, för honom ensam. Så vi talar endast det som behagar Gud, vi bara gör det som behagar Gud, vi fokusera vår avsikt med dessa ord och handling endast för Allah. Dyrkan skall inte reduceras till att bara höja och sänka våra huvuden vid vissa tidpunkter, eller skänka några ören lite då och då, eller fasta några dagar varje år, röra våra läppar nån gång för att säga några ord och dhikrs.

Därav handling som leder till denna status – att vara en hängiven slav – är otaliga och kan ta många former i alla aspekter av våra liv och de platser där vi bor. Detta är av den belöning av Allah mot oss och mot alla människor.

Bara titta, överallt där du befinner dig och vart ögonblick som kommer till dig, för det som kommer att glädja honom, och vad du tror att han vill se att du gör, och göra det. Då du kommer att bli en hängiven slav.

Slutligen, vi ber Allah att acceptera goda gärningar från oss och från dig, och samla oss och dig i sin barmhärtighet med profeterna, siddeeqs, martyrer och rättfärdiga, och det är de bästa av sällskap.

Må Allah göra så vi tar vara på dessa ord denna uppmuntran till gott JazzakAllaho kayran

Glöm inte mig i era duaas

Assalamu aleykum wa bk
//abdul Samad Al swedi


Svar

  1. MashaAllah, vilket otroligt vackert inlägg. Mycket, mycket lärorikt! Allahu akbar!!!

    • eller hur barrakALlah feekom stay tuned det kommer mer inshaAllah

  2. Mashallah, Må Allah (SWT) belöna denna sunnishiekh som berättar sanningen, han är underbar 🙂

  3. Barakallaho fikom för de vackra orden. Vår broder har talat sanning i de han skriver. Må Allah belöna dig med Jannatul Ferdusa! Allahomma amin


Lämna en kommentar

Kategorier